För den som vill göra reklam för sin produkt eller tjänst så finns det många alternativ att välja mellan. Det som avgör vilken sorts marknadsföring som passar bäst beror på vilken budget som finns, vilken målgruppen är och vad det är som ska säljas. Att göra reklam enbart i sociala medier kanske inte är det bästa valet om målgruppen är pensionärer, och dyra reklamfilmer är förmodligen inte ett realistiskt alternativ för småföretag.
Blandat och gott
Många människor idag är rejält trötta på reklam då de tycker att den är påträngande och störande. Att ständigt bli avbruten mitt i filmen eller att få brevlådan full av broschyrer kan leda till en hel del irritation och därför är det viktigt att hitta vägar som känns mer positiva för alla inblandade.
Reklam som är rolig uppskattas fortfarande av många, så om ett företag gör en film med lustiga situationer är det inte lika irriterande. Även stora kändisar kan göra reklamen mer tolerabel, särskilt bland de yngre generationerna. Detta kräver dock en stor budget och passar därför bara tjocka plånböcker.
Ett billigt, bra och effektivt sätt att marknadsföra sig på är genom profilreklam, där användbara produkter delas ut gratis i reklamsyfte. En gång i tiden var det mest en fråga om tändare, kepsar och pennor men idag går det att sätta sin logga på USB-stickor, träningsutrustning och godis. Här blir kunden glad för att få en gåva och genom att använda produkten förs företagsnamnet vidare av mottagaren själv.
Det är också smart att blanda på reklamen. En tävling i sociala medier eller en tidning med en reklamprodukt som pris förenar flera olika sätt att marknadsföra sig på.