Att använda sig av marknadsföring är A och O för att en verksamhet ska få rätt förutsättningar att växa och bli så väletablerad som möjligt. Dock kan bristen på pengar göra att många företagare prioriterar bort marknadsföringen, vilket inte är en bra idé.
Prioritera rätt – prioritera marknadsföring
Oavsett vilken verksamhet man har eller ska starta är det alltid viktigt att synas. Om inte folk vet att företaget finns så finns det inte. Med andra ord är det antalet kunder som avgör hur prominent ett företag kan vara. Att lägga huvudfokuset på att synas bör därför vara alla företagares prio ett. Men hur gör man om man inte har råd med marknadsföring? Ett vanligt missförstånd är att det måste vara dyrt med marknadsföring, men det är inget måste. All marknadsföring är bra, även en dålig. Därför är det egentligen kreativitet som är den främsta ingrediensen för att lyckas med sin marknadsföring.
Om man vill använda sig av traditionell marknadsföring kan man räkna med att behöva lägga ut en hel del för det. Hos Lånakuten kan man hitta ett passande snabblån för att enkelt kunna finansiera olika former av marknadsföring som exempelvis reklaminslag i radio eller tv. Det är väldigt effektivt och når en stor del av potentiella kunder, det är också det dyraste sättet att marknadsföra sig. Även en liten notis i tidningen kan löna sig, även om det inte är lika effektivt. Beroende på vilka mål företaget har kanske det kan räcka med en liten tidningsnotis till att börja med.
Det kan vara smart att använda sig av passiv reklam, alltså att använda företagets namn på kläder, fordon och skyltar för att visa sig offentligt. Se till att budskapet är tydligt och att företagets kontaktuppgifter finns med. En egen hemsida är också en mycket viktig del i marknadsföringen.