Den svenska bostadsmarknaden är hetare än någonsin och priserna fortsätter att stiga. Det betyder också att det finns en uppsjö av bostäder till salu och mäklare att välja på. Som mäklare gäller det verkligen att ha någonting alldeles extra för att säljarna ska välja just den firman, och som reklambyrå måste man framhäva detta i en eventuell reklamkampanj. Om man till exempel har väldigt höga försäljningssiffror är det enkelt att fokusera på detta. Annars måste man hitta det som är unikt för en viss mäklarfirma. Det kan till exempel vara den personliga servicen eller att de har bättre koll på ett visst område i staden.
Firmor som positionerar sig annorlunda
Som reklambyrå har man ett enklare jobb om ett bolag har en tydlig profil och erbjuder en tjänst som särskiljer sig från konkurrenterna. Ett exempel på detta är Blok.se som ger sina köpare så mycket mer än bara en mäklare. De har nämligen ett helt team av dedikerade specialister som gör allt för att säljaren eller köparen ska göra en så bra affär som möjligt. De fokuserar på bostäder i Stockholm och Göteborg och har ett högt betyg bland sina kunder. Med en sådan tydlig plan och goda resultat kan man enkelt fokusera på detta i en reklamkampanj.
Använd dig av rätt kanaler
En stor del i att bedriva reklamkampanjer handlar idag om vilka kanaler man ska använda. Idag finns det ett otroligt stort informationsflöde och som privatperson kan det vara svårt att sålla bort allt. De klassiska kanalerna som TV, radio och tidningar har fått konkurrens av sociala medier och internet överlag. Därför måste man även analysera målgruppen och vilka som eventuellt kan vara intresserade av att vända sig till en viss mäklarbyrå. De flesta mäklare har till exempel sin egen sida på sociala medier såsom Instagram och Facebook där de lägger ut sina aktuella objekt. Om man lyckas bygga upp en större följarskala via sin plattform har man faktiskt mycket vunnet där. Man ska verkligen inte underskatta stor spridning via sociala medier och hur många man kan nå om andra börjar dela ens bild eller inlägg.
De flesta som går i tankar om att sälja eller köper en bostad tittar på sajter som Hemnet i jakt på sin nya lägenhet. Därför är det smart att lägga in annonser på sådana sajter, eftersom de kommer locka till sig sådana som faktiskt funderar på att sälja eller köpa. Andra lite mindre populära metoder som går att använda är till exempel att sätta upp en stor reklamskylt någonstans i staden där mäklarbyrån är aktiv. Dessa ses normalt av en väldigt stor skara människor och blir gärna en snackis i staden. Det kan vara ett bra alternativ om det handlar om en ny mäklarfirma som precis har öppnat.