Är det dags att börja rekrytera nya stjärnor till ditt företag? Och vet du inte riktigt var du ska börja? På ett eller annat sätt behöver du ändå synas för att du ska ha möjlighet att få ansökningar. Ett bra sätt att synas på är genom reklam. Det finns dock flera sätt att använda sig av reklam på och du behöver hitta det sättet som passar just dig och ditt företag. Här är tre bra sätt att göra reklam om att det är dags för rekrytering till företaget:
Bemanningsföretag
Vill du lägga ner så lite jobb som möjligt men ändå få så bra personal som möjligt? Då är det absolut ett perfekt alternativ att anlita ett bemanningsföretag som är experter på att hitta rätt kompetens till ditt företag. Där kan du vara säker på att reklamen kommer till rätt typ av personer som kan passa jobbet som är tillgängligt. Det kan vara något dyrare än att anlita en person helt själv till en början, men om du får rätt personal och slipper lägga en massa tid på att leta själv så blir det i slutändan väldigt sparsamma kostnader. Det kan nämligen, enligt artikeln Svår konst att rekrytera rätt, bli väldigt dyrt att rekrytera fel. Egentligen är det därför ett ganska billigt alternativ att anlita ett bemanningsföretag, och framförallt ett smart alternativ.
En annan stor fördel är att det oftast finns bemanningsföretag där du håller till. Oavsett om du söker bemanning i Stockholm eller i Umeå så finns det. Det finns oftast bemanningsföretag med relevant kompetens för de flesta branscher. Söker du en lastbilschaufför eller IT-tekniker så finns det oftast bemanningsföretag för respektive.
Jobbannons
Är du mer av den typen som vill sköta processen själv med rekryteringen och reklamen för den? Då är det läge att skapa några jobbannonser. Men hur säkerställer du att du anställer rätt person? Även om det kan vara tufft så är det enligt artikeln Rekrytera rätt – Så kan du toppa laget viktigt om du har ett mindre företag att personkemin passar, men även att kunskaper och nyttan passar in. Personkemin är lite mer utmanande att säkerställa genom reklam, men desto enklare i stegen efter. Däremot kompetens och egenskaper är lite lättare.
Du kan göra en jobbannons digitalt genom olika jobbansökningssidor eller så kan du göra det i exempelvis en tidning. Om du väljer att göra en jobbannons digitalt kan det vara av god idé att passa på att spåra för att sedan analysera vilka ansökningar som kommer varifrån för att sedan kunna göra det ännu bättre vid nästa rekrytering. Ett annat bra tips är också att anlita någon som skapar eller hjälper dig att skapa riktigt bra content till din ansökning. Alltså riktigt bra skrivna texter, proffsiga videor eller bilder. Det kommer locka till dig riktigt bra kandidater.