Ska du marknadsföra någonting är det A och O att du lär känna din målgrupp. Vi möts dagligen av ett enormt informationsflöde och om du inte riktar dig till en speciell målgrupp är chansen stor att din reklam försvinner i bruset. Tänk själv hur mycket reklam du dagligen scrollar förbi på din telefon eller TV. Om du lär känna din målgrupp kan du lättare analysera vilka kanaler som är bäst att marknadsföra sig i. Då är det mycket större chans att de du vill ska ta till sig ditt budskap.
Typexemplet av din kund
För att hitta din målgrupp är det en god idé att rita upp ett exempel på hur din kund ser ut. Det kan se ut på följande sätt: Ung mamma mellan 25- 30, bor i villa, intresserad av sport och träning, arbetar hemifrån. Ju mer detaljerat du kan göra det desto bättre. Om du är osäker på din målgrupp kan du först göra en undersökning där du ställer frågor för att få reda på mer om dina kunders liv och shoppingvanor. När du har en klar bild över vilka som ingår i din målgrupp kan du jobba vidare ur marknadsföringssyfte.
Fokusera på marknadsföring i rätt kanaler
När du vet vem som ingår i din målgrupp kan du också lista ut vart de hämtar sin information. Många yngre grupper spenderar mycket tid på sociala medier vilket betyder att det kan vara fördelaktigt att annonsera här. Om du till exempel säljer en träningsprodukt kan du annonsera på en sajt som handlar om träning eller varför inte en tidning? Det kan tänkas riskabelt att annonsera i en smalare kanal men om du har en väldigt tydlig målgrupp är det oftast mer lönsamt. Om du har en produkt som riktar sig till den stora massan är det tvärtom.